DIY cape

Den här månaden har Monthly Makers tema ”KLÄDER”, vilket var kul eftersom jag då tog tag i att göra något jag funderat på ett tag men inte fått tummarna loss att göra: en cape sydd av en sjal. Det här är ett projekt som passar personer som:

+ fryser lätt

+ älskar mys

+ har dåligt med tålamod

Det var väldigt enkelt och snabbt att göra vilket passar mig perfekt! Jag hittade dessutom en sjal på superrea (för 62 kronor!) så det blev även ett billigt projekt. 

I made a cape for Monthly Makers‘ theme ”CLOTHES”. It’s based on this tutorial so if you want instructions in english, go check it out!


Du behöver en stor sjal eller annat tygstycke. Jag gjorde av en sjal som var 2×1 meter vilket blev perfekt storlek till mig.


Vik tyget på mitten. 



Klipp en skåra i mitten, fram till den vikta kanten. 


Zick-zacka och sen fålla de klippta kanterna. Det som ska sitta i nacken är den lite kluriga delen men i övrigt är det superenkelt gjort. 


Nåla och sy en raksöm där det passar att ha ärmar. Jag gjorde mina lösa och trumpetformade eftersom jag gillar det. Jag sydde den också så att bakstycket är lite längre än framstycket så att det blir lite asymmertiskt. 


Färdigt! Superskönt att dra på sig och få känslan av att gå runt med en filt på sig alltid (för det vill man ju!)



*

*

*

*

*

Kläder är ett tema som jag inte utgår från så ofta på egen hand men några grejer har jag gjort tidigare:

Origamiklänningar:


Klippdockor med coola bandet The Guilt:


Stickad MFF-halsduk:

Kulörtvätt i minatyrformat:


Upcyclad t-shirt:


 Evighetssjal:


4 Comments

  1. Så himla bra idé! Jag som inte syr alls ofta kanske till och med kan klara av det haha. Kan verkligen tänka mig att ha en cape över skinnjackan när det blir kyligare!

    1. Tror alla som haft typ en halv termin textilslöjd i skolan klarar av det här projektet haha. Kan verkligen rekommendera! Suuuperskön att dra på sig, tex på morgonen när det är lite kyligt. Tror jag använt min varje dag sedan den blev klar 🙂

  2. Åh wow vad snyggt och så bra förklarat. Jag gjorde en liknande förra året men med mindre sjal och som bolero. Kul att se vad en kan göra med större tyg.

Kommentera

