DIY hexagon art/hexagonmönstrad tavla

My brother has this hexagon cutter that I borrowed from him and oh my, I think I’m addicted! It was so much fun and very meditative! I used aerial photos of my town Malmö, a piece of a particle board, decoupage glue, a sharp knife and of course the hexagon cutter for this project. 


Min bror har en hexagonstans som jag lånat av honom och jag tror att jag är beroende redan! Det här projektet var superkul och väldigt meditativt att pussla ihop hexagonerna till ett snyggt mönster. Jag använde mig av flygfoton över Malmö, en bit spånskiva som jag hittade här hemma, decoupagelim (ett lager under och två lager på ovansidan), en brytbladskniv och såklart hexagonstansen. 

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  

4 Comments

  1. Alltså jisses vad snyggt! Jag har fallit handlöst för mosaik nyligen och alltid även gillat collage – nu inser jag att det är lite samma sak! Det är nåt så himla pirrande härligt med att passa ihop udda bitar. Blev sjukt fint och ser oändliga möjligheter för en sån där stans, haha!

    1. Jamen precis! Och även något extremt tillfredsställande att arbeta med mönster som passar ihop av sig själv, som hexagoner 😄. Så himla, himla härligt att sitta och pilla med. Ser också oändliga möjligheter nu haha. Vill tex lära mig måla så snyggt som Jessica gjorde till senaste MM med abstrakt akvarell med saltmönster och ba klippa itu och klistra ihop till annat. Även kul att göra saker med färgprover i olika färgskalor. Eller testa med text. Finns hur mycket som helst att göra med en hexagonstans ju 😄

      1. Jaa, åh vilka roliga idéer! Jag har tänkt göra akvarellcollage med mina bildelever i höst för att de ska kunna använda ”misslyckade” bilder och minnas vad de lärde sig utan att behöva visa upp något de inte är nöjda med – då vore det ju sååå kul med en sån här stans!

      2. Ja, det är ju perfekt ju! Tänker att den typen av teknik passar ihop med många andra tekniker förutom akvarell, som dropp/hällmålning och marmorering.

        Jag har tidigare jobbat lite med skapande med personer som p.g.a. olika funktionsvariationer har rätt stora begränsningar i vad som är görbart och älskar den typen av skapande när alla kan vara med oavsett tidigare kunskaper och förmågor. Typ som att hällmåla tillsammans med färger som gör sig bra ihop och sen välja ut delar som klipps ut eller sätts i passepartout.

        Ni kommer säkert ha superkul du och dina elever om ni testar på det här med akvarell 😄. Sen är det ju också kul att mönstret kan sättas på och användas till olika saker. Tänker tex att det kunde vara kul att göra en bricka eller sätta på hyllplan eller bli golv i en miniatyrvärld 😄. Ja, du fattar, jag är redan besatt 😄. Kommer dröja tills lillebror får tillbaka sin stans…

Kommentera

