Monthly makers tema metall: guldmålade vaser

När Montly Makers släppte sitt novembertema metall var min första tanke: ”Metall?!? Guuu, vad svårt tema”. Men det är också det som är kul med Monthly Makers: en får tänka till och klura och inpireras att prova nåt nytt. Efter att ha snubblat över en bild på några guldiga vaser fick jag min idé klar: skulle det gå att måla glas i guld och på så sätt göra metalliska vaser?


Jag letade upp några tomflaskor och en burk från återvinningen och drog fram vanlig hobbyfärg och pensel från materialskåpet. 

Måla, måla, måla…

Tre lager krävdes för att täcka. Men det gick ju! (Heja FC Rosengård!)


Guld, grönt, rosa och glas ger sommarkänsla i november. 



Translation: Can you paint on glass to make gold vases?  Yes you can!

22 Comments

  1. Riktigt vackert! Jag blir sugen på att härmas direkt. Och så fina bilder du har tagit i novembermörkret. Gillar den murriga känslan i både guldvaserna och blommorna på fönsterkarmen ut mot mörkret.

    1. Åh tack 🙂 Tyckte själv att det blev förvånansvärt bra med tanke på insatsen. Ytan fick en del struktur p.g.a. färgtypen och tre lager och jag funderade lite på hur det hade sett ut med spraymålat istället. Blev också lite sugen på att måla mönster/fält genom att använda maskeringstejp. Kanske en annan gång 🙂

      1. Åh så härligt att höra att kreativiteten verkligen satte igång! Jag blir ännu mer sugen nu när du skriver om alla olika idéer. Vill gärna se fler varianter på detta. Det är ju så enkelt och snyggt på samma gång!

    1. Tack! Visst är de underbara! Kommer tyvärr inte ihåg vad sorten hette men jag har köpt dem i Malmös bästa blomsteraffär Bara Blommor. De har alltid massa fint 🙂

    1. Tack! 🙂 Älskar projekt där en får mycket lyx för lite tid och pengar. Flaskorna fiskades upp från återvinningen, färgen kostade kanske en tia och de underbara blommorna gick på en hundring. Perfekt budget! 🙂

  2. Flaskorna blev verkligen superläckra! Strukturen betyder jättemycket, den gör att ytan reflekterar ljuset på ett helt annat sätt än om du hade sprejmålat. Men vilket jobb, tre lager kräver tålamod. Bra jobbat!

Kommentera

